Nincs mostanában olyan nap, hogy ne hallanánk a Lánchíd időszerűvé vált felújításásól. Éppen 150 éve, 1870. július 1-én került a LÁNCHÍD a magyar állam tulajdonába, a magyar kormány és a Lánchíd Rt. között létrejött megállapodás értelmében. A híd építését gróf Széchenyi István kezdeményezte, ez volt az első állandó híd a Duna felett az akkori magyarországi teljes szakaszon. Az építés költségeihez a legnagyobb adományt báró Sina György adta, aki ezért 87 évre hídvámszedési jogot kapott. A híd állami tulajdonba kerülését követően ez a jog elévült, ezért az állam fia, Sina Simon részére kártérítést fizetett. (A Lánchidat 1949. november 20-án Haynau avatta fel.) S hogy milyen költségek merültek fel az építés során? Az épületbontások, kisajátítások miatti kárpótlásokkal, kártalanításokkal együtt az összes költség 6,575 millió aranyforint volt, amelyből 4,4 millió aranyforintot jelentett a híd megépítése. A hidat William Tierner Clark tervezte és Adam Clark volt a kivitelezője – ez utóbbiról kapta nevét a Clark Ádám tér.
Aki autót vezet, tudja, milyen minőségű autógumik közül választhat. S ha meglátjuk az ikonikussá vált Goodyear márkanevet, a magas minőséggel társítjuk … s nem is gondolunk arra, hogy ez egy feltaláló nevét rejti. S míg a termék sikere töretlen, alapanyagának, a vulkanizált guminak feltalálójának, a 160 évvel ezelőtt, 1860. július 1-jén New Yorkban elhunyt CHARLES GOODYEAR kémikusnak a siker nem adatott meg.
Fiatal kora óta foglalkoztatta a gumi mint alapanyag, s meggyőződése volt széleskörű felhasználhatósága. Otthonában sokat kísérletezett vele, felesége azonban sokat szidta haszontalan elfoglaltsága miatt, így kísérleteit titokban folytatta. Állítólag épp ennek köszönhette, hogy végül feltalálta a vulkanizált gumit: felesége egyszer váratlanul ért haza, ő pedig hirtelen csak a meleg kályhába tudta rejteni a kénnel kezelt gumidarabot. Mikor órák múlva visszament érte, döbbenten látta, hogy tartós, de rugalmas lett a végeredmény. Termékét ugyan szabadalmaztatta, találmányát még életében ellopták tőle az óriásgyárak. Soha nem lett gazdag vagy jómódú. Hiába pereskedett. 59 évesen, koldusszegényen halt meg, tartozásai ekkor már elérték a 200 ezer dollárt.
120 évvel ezelőtt 1900. július 2-án bocsátották fel a Boden-tóról az első Zeppelin léghajót. Útja – egy műszaki hiba miatt – azonban csak 18 percig tartott. De tudjuk-e, hogy az alapkonstrukció, a merev szerkezetű, könnyűfémből készült, kormányozható léghajó feltalálója Keszthelyen született 1850-ben? A feltalálót Schwartz Dávidnak hívták. Mindössze 47 évet élt, léghajója nyilvános próbarepülése előtt néhány nappal szívelégtelenségben hunyt el. Felesége azonban nem adta fel, hogy egy próbarepülés során bebizonyítsa a találmány használhatóságát. 1897. november 3-án a léghajó fel is emelkedett. A bemutatón ott volt Ferdinand von Zeppelin gróf, német katona, léghajóépítő, aki a következő évben a találmányt az özvegytől meg is vásárolta … s vált világhíressé, az eredeti feltaláló pedig elfeledetté.