A VELENCEI KARNEVÁL

Az utóbbi évtizedben a velenceiek egyre többet panaszkodtak: városuk a sok turista miatt szinte élhetetlenné vált számukra, alig van módjuk ismerősökkel találkozni, s kevés a napi szükségletek kielégítésére szánt üzlet is, s mindenhol csak maszkot, szuvenírt, táskát lehet kapni. Pedig az állam, a kulturális intézmények, civil szervezetek mindent megtesznek azért, hogy a világ művészeti értékei színes terített asztalával vonzzák a látogatókat. A képzőművészeti és építészeti biennálék, a filmfesztiválok, kiállítások zenei és színházi események és a város hagyományos rendezvényei iránt érdeklődők száma évente több százezer. Ez utóbbiak egyike a Carnevale di Venezia.

Eredete, története

A farsangi hagyománynak nagyon távoli, már Görögországig, Mezopotámiáig visszanyúló gyökerei vannak. A téli napforduló idején a sötétség felerősítette az emberek félelmét a haláltól, és ezt a félelmet nagy lakomákkal, tánccal, zenével múlatták. A római időkben december 17. és 25. között tartották a Saturnalia ünnepet. Augustus császár 3 napot engedett, Tiberius és Caligula is megtoldotta egy-egy nappal. Amikor nem szabályozták, az ünnep általában több mint egyhetessé növekedett.

A császárok a nép mulatságáról is gondoskodtak: cirkuszi versenyek, gladiátorjátékok és alakos felvonulások követték egymást, amelyek a bolondok ünnepe, karnevál és más ünnepek ősképéül tekintendők. A vigasságnak része volt, hogy a társadalmi rangokat is felfüggesztették erre az időre. Mivel nem volt hivatalos ügyintézés és munka, a rabszolgáknak megengedték, hogy urakként viselkedjenek, a gazdáik meg szolgálást játszottak.

A középkorban tovább élt az ünnep hagyománya álarcos, állatjelmezes felvonulások kíséretében. A farsangi mulatságok nemcsak a Saturnáliák divatját tartották életben, hanem a természet megújhodásával ősi, vidám népjeleneteit, állati és óriás figuráit is. Ezeket a régi, pogány ünnepeket később az egyház keresztény tartalommal töltötte meg. Ekkor alakult ki a vízkereszttől hamvazószerdáig tartó időszak farsang elnevezése, amely – főként az utolsó három napban – a szabados mulatozás, kicsapongás, böjtök előtti népünnepélyek ideje is. A maszk lett a karnevál jelképe, s kimondhatjuk, immár Velence szimbóluma.
Velencében az első dokumentum, amelyben a karnevált hivatalosanmunkaszüneti napkéntemlegeti, a Serenissima szenátusának 1296-os rendelete. Neve latin eredetű, a CARNEM LEVARE, ahúshagyókeddmulatságait követő napra utalt. 1271-ben már születtek olyan kézikönyvek, amelyek a kézművesműhelyek maszkokra vonatkozó készítési technikáit írják le.

A velencei karnevál fénykorát a XVIII. századra tehetjük. A város addigra elveszítette gazdasági nagyhatalmi szerepét, kereskedelmi kapcsolatai lazulása, gyarmatai elvesztése, a pestisjárványok megtörték korábbi fényét. (A Velencét elfoglaló Napóleon még a karneválokat is betiltotta félve annak lázadásokat lehetővé tévő alkalmaitól.)

A következő század a luxus és szórakozás előretörését hozta. A kor arisztokratái számára szinte kötelező program volt Velence meglátogatása, a város által nyújtott élvezetekben való megmerítkezés és a különböző kulturális eseményeken való részvétel.

A maszkok

Az eredetileg papírmaséból készített maszkoknak jellegzetes formái alakultak ki.

A Moretta (néger nő) egy bársonyból vagy bőrből készített fekete maszk, alkalmanként csipkével is díszítették. A szájban tartott gombon keresztül kellett tartani, és ez azt jelentette, hogy viselője nem tudott beszélni (ezért néma szolgának is nevezték).

Főleg férfiak viselték a népszerűés ostobanő”jelmezét, a Gnaga-t, az általa képzelhető, nyávogáshoz hasonló hangos hang kiadása miatt.

Hasonló a formája a Larva és Volto (lárva és arc) maszkoknak, az előbbi fehér, az utóbbi általában színes). Az egész arcot takarja, de viselője számára biztosítja a levegővétel, az evés és ivás lehetőségét.

A Colombina (kis galamb) csak a fél arcot takarja, arannyal, ezüsttel, kristályokkal és tollakkal gazdagon díszítették. Pálcával tartották az arc elé vagy szalaggal a fejre kötötték.

Talán az egyik legjellemzőbb velencei maszk a Medico delle peste, a pestisdoktor. Mindig fekete köpennyel és kalappal, fehér kesztyűvel és bottal viselik. Az ijesztő megjelenésről úgy tartották, elűzi a gonosz démonokat. A csőrébe különböző gyógynövényeket töltöttek, így erősítve meg az immunrendszerüket.

A Bauta férfiak és nők által egyaránt viselhető maszk. A kiszélesedett és kinyúló felső ajakkal ellátott maszk sajátos formája lehetővé tette az evést és az ivást anélkül, hogy azt le kellett volna venni, az orr szűk volta pedig még a hangot is torzította. Kizárólag arisztokraták viselték.

S a karnevál szereplői között ott voltak a commedia dell’arte, a rögtönzések színházának jellegzetes figurái, hogy csak egyet említsünk, az arlecchinót, vagyis a bohócot.

A karnevál hagyományos eseményei

A karnevál első napja a pompás jelmezek és álarcok felvonultatásával kezdődött egy speciális, a döngölt földet lefedő „aszfaltozott” úton, s a Szent Márk téren – vagy ahogy Naoleon nevezte –, Európa legszebb szalonjában ért véget.

A Serenissima csak a karnevál idején és külön környezetben engedte meg kaszinó működését a CasinivagyRidottinevű kis házakban. Csak álarcosan lehetett belépni, kivéve a krupiékat, akik általában elszegényedett nemesek voltak. A leghíresebb Ridotto 1638-ban nyílt meg San Moisè közelében.
A Piazza San Marcon fából készült gépet állítottak fel, amelyekről a tűzijátékokat indították, miközben a kovács- és hentescéh tagjainak felvonulása három koszorú ökröt hurcolt a Dózse elé, akika közönség tapsának és kiabálásának közepettelevágták a fejüket – a város által legyőzött ellenség felett aratott győzelmek szimbólumaként.

Az angyal repülése is egy hagyományos nyitó program a Szent Márk téren.

Egy fiatal török ​​akrobata a XVI. század közepén egy kifeszített kötélen a téren álló harangtorony tetejéről átsétált a Dózse palota erkélyére, ahol tiszteletét tette a Dózse előtt.

A látványos vállalkozás annyira sikeres volt, hogy a következő években nemcsak szakemberek, hanem fiatal velenceiek is vállalkoztak erre a kihívásra. 1759-ben azonban az előadás tragédiával végződött. Az akrobatát azóta egy nagy fagalambra cserélték, amely konfetti és virág szórásával száll a tömeg felett.

A Festa delle Marie – a Máriák ünnepe

Általában karnevál első szombatján zajló vízi felvonulás tizenkét lányt kíséra Szent Márk térig. Az epizód egy olyan eseményre emlékeztet, amely 942-ben történt, amikor egy népszerű fesztivál során kalózok fiatal velencei nőket raboltak. A velencei férfiak azonban üldözőbe vették, őket s kiszabadították az elrablottakat.

Ennek a győzelemnek az emlékére évente 12 eladósorban lévő lányt választottak ki (kerületenként kettőt), akik a patricius családok által felajánlott gazdag hozományt kapták.
A Szent Márk téren még a mai napig is tart a tizenkét „Mária” közül a legszebb kiválasztása.

A velencei karnevál hagyománya több mint 100 éves álmából 1979-ben ébredt fel. Addigra Velence népessége mintegy 30 ezer főre csökkent. A város a mélyebb rétegeiből kiszivattyúzott édesvíz miatt süllyedésnek indult. Az élet nagyon megdrágult, így sokan a szárazföld más városaiba költöztek.
Több szinten is kezdeményezések születtek a város megmentésére, így többek között a karneválok ismételt megszervezésére is, melyek eredményeként Velence évente mintegy egymillió vendéget tud fogadni.

Ez az év azonban mást hozott – és a város a turisták által elnéptelenedett. A világjárvány miatt a karnevál is bevonult az online világba. Két héten át sok-sok eseményt közvetítve őrzi évszázados örökségét.

Frankenstein, avagy a modern Prométheusz

Lehet, hogy a legjobb krimiket nők írják? Gondoljunk csak például Agatha Christie-re. Jóval korábban élt egy másfajta krimi, a borzongatás, a horror egyik mestere, MARY SHELLEY angol írónő, aki a Frankenstein történetét megalkotta.

“Valami olyasmit szerettem volna létrehozni, ami az olvasót saját belső lidérceihez kalauzolja el, ami rettegést hoz létre a lelkében. Azt a rettegést, amely arra késztet, hogy elhaló szívvel körülnézzen az üres szobában, és amely megfagyasztja a vért az erekben…”

170 éve, 1851. február 1-jén hunyt el MARY SHELLEY (eredeti nevén: Mary Wollstonecraft Godwin) angol romantikus író (1797-ben született.) Apja, William Godwin nagy hatású író-filozófus, anyja, Mary Wollstonecraft pedig az újkori nőjogi mozgalmak elindítója volt Angliában. Kétéves volt, amikor anyját elveszítette, házvezetőnő gondoskodott róla. Apja újabb házassága nem sok jót hozott számára. Mary soha nem járt iskolába, írni és olvasni a házvezetőnőtől tanult. Tudását pedig apja hatalmasnak mondható könyvtárában szerezte, többnyire autodidakta módon. Otthonukban irodalmi szalon működött, tudósok, művészek, ismert szabadgondolkodók törzshelye volt, így gyakran végighallgatta azok beszélgetéseit, vitáit. Élete inkább romantikus, olykor a kissé romlott erkölcsű regényhősökére emlékeztető volt. Függetlensége és az ismeretlen iránti vágyakozása miatt a valóságos életben őt sem érdekelték a morális korlátok, így szeretett bele 16 évesen a szalonjukban feltűnt ígéretes ifjú költőbe, Percy Bysshe Shelleybe, aki nála csupán 5 évvel volt idősebb, sőt már házas és több gyermek apja.

1814-ben Franciaországba szöktek. 1816 tavaszán meglátogatták a Svájcban tartózkodó Lord Byront, aki kisegítette őket anyagi gondjaikból. Az időjárás azon a nyáron túl hideg volt, hogy a külső szabadidő-tevékenységeket élvezhessék, ezért Byron kihívta Shelleyéket és magánorvosát, John William Polidorit, egy „költői versenyre”: az nyer, aki a legijesztőbb történetet alkotja meg. (Mintha Bocaccio Dekameronja is így született volna: az 1348-as firenzei pestisjárvány elől egy hegyi villába menekülő 10 fős társaság kitalált, főleg szerelmi, erotikus, szatirikus történetekkel, múlatta az időt.)

A Byron házában töltött idő alatt írta meg Mary a Frankensteinavagy modern Prometheus című művét. A regény születéséhez minden romantikus kellék adott volt: vadregényes villa távol a világ zajától, szerelmes fiatalok.

A környékbeliek hamarosan mindenfélét híreszteltek a villában történő dolgokról; a féktelen mulatozásokról, szeánszokról és az akkoriban divatos és elterjedt ópiumszívásról. A villa lakói a német gótikus regények olvasgatásán kívül a kor legújabb tudományos eredményeit is megvitatták, amelyek sokak szemében a mágia határát súrolták. Ezekből merítette Mary az ihletet, hogy írjanak közösen egy igazi, őket foglalkoztató regényt, amiben romantika, borzadály, végzetes szenvedélyek és az új, titokzatos, ördögi, tudományos felfedezések is szerepelnek. Mary végül egyedül írta meg azt művet, amelyben a tudós erkölcsi felelősségének problémája első ízben fordult elő.

A cselekmény egy keretelbeszélésbe ágyazódik, amely Victor Frankenstein kémiával és matematikával foglalkozó tehetséges genfi ifjú utolsó útját meséli el. Victor nem mágus és nem bír természetfeletti erővel, a tudomány elkötelezett híve, aki életet tud adni a halottnak…
Az irodalomkutató többsége szerint ezzel a regénnyel indult el a tudományos-fantasztikus műfaj. 1818-ban adták ki először a könyvet álnéven. (Magyar nyelvre Göncz Árpád fordította 1977-ben.)

Shelley felesége időközben öngyilkosságot követett el. A költő igyekezett megszerezni gyermekei felügyeleti jogát, de a hatóságok ezt megtagadták tőle. A gyerekeket ellopta, s 1818-ban Maryvel Olaszországbaköltöztek, itt született meg egyetlen életben maradt gyermekük, Percy Florence. Shelley sokat írt, ugyanakkor sokat hajózott Don Juan nevű hajóján. Egy ilyen hajózás során életét vesztette 1822. július 8-án. Holttestét a hullámok négy nap múlva vetették partra. Jó barátja, az akkor már világhírű Byron a közelben lakott, ő rendezte meg a búcsúszertartást. Ókori mintára a tengerparton máglyát emeltetett. A hamvakat azután a tenger hullámaiba szórta. Férje elhamvasztása után Mary visszatért Londonba, ahol 53 évesen hunyt el.