„MINDIG NAGYBAN KELL GONDOLKODNI ÉS HINNI MAGADBAN„
Divatikon volt, aki önmagáról csak egyes szám harmadik személyben beszélt. Gallér nélkül tervezett öltönyei ihlették a Beatles együttes első megjelenését, öltözetet tervezett a MALÉV dolgozóinak és a magyar olimpiai csapatnak is. Híres megrendelői közé tartozott Eva Peron, Mick Jagger, Rita Hayworth, Elizabeth Taylor, Brigitte Bardot, Jeanne Moreau, Mia Farrow, Jacqueline Kennedy.
Nagyszabású terveket dédelgetett, arról álmodozott, hogy a Holdon és a Marson létesített földi kolóniák majd az ő általa kitalált űrruhákat viselik.
100 éve, 1922. július 2-án Pietro Cardini néven születetett Olaszországban, San Biagio di Callatlában PIERRE CARDIN francia divattervező családja hetedik, legkisebb gyermekeként. 2 éves volt, amikor a fasizmus elől Franciaországba emigráltak. Gazdag, borkereskedő édesapja szerette volna, ha követi az ő hivatását, vagy ha mégsem, legyen építészmérnök. Őt viszont jobban érdekelte a művészet és a ruhakészítés. Nyolc évesen már babáknak készített ruhákat; 14 évesen Saint-Etienne legjobb szabójának tanítványa lett, ahol meg is tervezte első ruháit, amelyekből ugyan kollekciót is készített, de tömeggyártásra egyiket sem szánta. 17 éves korában már iskolában is tanulta a szabászatot, majd 22 évesen gyakornok, később rajzoló lett az egyik legismertebb – de nem a legelőkelőbb – divatszalonban, a Paquin divatháznál. Itt, mint sok kezdő, sok időt töltött színházi, filmes kellékek készítésével, így került kapcsolatba Jean Cocteau rendezővel is, akinek A szépség és a szörnyeteg című 1946-os filmjéhez készített jelmezeket.
Dolgozott Christian Diornál is, ahol kosztümök és kabátok felelőseként – hagyományosan férfiakra bízott poszton – 1950-ig dolgozott. Egyike lett az “új stílus” (New Look) kreátorainak. Rövid, az alakot hangsúlyozó szoknyákat tervezett. Itt alkotta meg híres, hosszú fekete szoknyából és testhez álló santung kosztümkabátból álló bárkosztümjét. (Míg a háború előtt a női ruhák inkább magukban voltak szépet, az alatta levő testet a hétköznapokban egyáltalán nem emelték ki, addig a New Look már kifejezetten az alakot kiemelő darabokról szólt.)
1949-ben önálló divatházat alapított. Christian Diornál majd Elsa Schiaparellinél (az avantgard divat ikonjánál) eltöltött gyakorlata után világossá vált, hogy Pierre Cardin nem akármilyen tervező, hanem újító lesz.
Karrierje 1951-ben indult be, a velencei álarcosbálra tervezett jelmezeivel. Első női kollekcióját 1953-ban mutatta be, egy évre rá piacra dobott szokatlan ruhadarabja, a buborékruha hozta meg számára a nemzetközi hírnevet.
A korábbinál csinosabbá, elegánsabbá tette a női divatot, de elsősorban a férfidivat forradalmasítójaként szerzett hírnevet.
Szakított az angol merevséggel, s a ruhák mellett kiegészítőket is tervezett az erősebbik nem számára. Cardin az üzletszervezésben is példaadónak bizonyult, a mérvadó divattervezők közül elsőként használta márkanévként saját nevét licencüzletek nyitásához, eleinte Franciaországban, majd világszerte. Ezzel az haute-couture-t a szélesebb közönség számára is közelebb hozta. Ő találta fel a pret-a-porter-t (kész viselet), a nem szabott, hanem sorozatban készült, sikkes ruhák divatját. Modelljeit a Lafayette Áruházban árulták. Üzleti számításai beváltak, vagyona rohamosan gyarapodni kezdett. Sorra jelentek meg a viszonylag megfizethető, de stílustörő, mégis elegáns is kifinomult kollekciói.
1954-ben nyitotta meg első, nőknek szentelt „Eve” butikját, 1957-ben pedig a férfiaknak szentelt „Adam”-ot élénk színű nyakkendőivel.
Vállalatát úgy építette fel, hogy gyorsan, nagy mennyiségben lehessen elkészíteni a ruháit, azokat ne kézzel, hanem géppel varrják, a felhasznált anyagok pedig ne csak kis mennyiségben legyenek elérhetők. Kortársai kritizálták, hogy a tömegízlés miatt aprópénzre váltotta tehetségét.
Nevéhez fűződik a Space Age, az 1960-as évek világűr ihlette, fehér ruhákból álló, geometrikus formákat tartalmazó kollekció. Ekkor készültek – a még ma is sokszor visszatérő formájú – kivágott ruhák, a nagyon szűk kötött macskaruhák, a feszes bőrnadrágok, a denevérszárnyú ujjú pulóverek. Ő indította el a nemeket figyelmen kívül hagyó unisex divatot, amely a női formát felmagasztaló korban forradalminak számított. A férfiak számára bemutatta a gallér nélküli öltönykabátokat, a gallér nélküli „cilinderes” ruhát, amely ihlette az első Beatles megjelenést. És még az 1960-as évek óta aktuális cigarettanadrágot is ő találta fel. Ő volt az első, aki egy divatkifutón bemutatta a miniszoknyát, és 1966-ban a botrányt kavart szexi szűk, hasított szoknyát.
Első volt abban is, hogy gyermekdivat-kollekciót dobott a piacra. 1968-ban fényeket hímzett egy ruhára, amelyre a divatban még soha nem volt példa.
Cardin élete végéig mintegy 800 céget birtokolt 180 országban, ahol mintegy 200 000-en dolgoznak. 2010-re már négy színháza is volt, de szállodákat, más kastélyokat is birtokolt, és médiaérdekeltségeket is szerzett magának, pezsgőgyárakat vásárolt, az arabvilágnak rózsavizet készített.
Belsőépítészi képességeit is megmutatta a magyar származású Lovag Antti építész által tervezett ún. Buborékház. A Côte d’Azur-on épült ház egy ideig a divattervező tulajdona is volt.
Az elsősorban társasági események fogadására készült épületetben Cardin maga által tervezett tárgyai, bútorai és szobrai is megtalálhatók.
A divatmágus vagyonát 2020-ban 530 millió euróra becsülték.
Nárcisztikus (ahogyan ő határozza meg magát), abszolút zseniális, harmadik személyben beszélt önmagáról. Elmagyarázta, hogy a „Pierre Cardin” egy márka, és már nem ő.
A divatban és azon túl mindennel kísérletezett.
Másságát nyíltan vállalta. Életének mégis Jeanne Moreau volt a nagy szerelme. Kijelentette: „Nem szeretem a nőket, de Jeanne-t szeretem”. Élete pillérének tartotta. 1961-ben kezdődő kapcsolatuk négy év után ért véget.
Pierre Cardin francia divattervező 100 évig szeretett volna élni, de ezt az egy célját nem érte el, 98 évesen egy a Párizs közelében lévő kórházban hunyt el.
Sikereit egyedi stílusa mellett annak is köszönhette, hogy nemcsak az elitet akarta kiszolgálni, hanem elérhetővé akarta tenni a divatot a középosztály számára is. Nemcsak az elegáns, de az egyszerűbb hétköznapi viseletek világát is teljesen átalakította.
Futurista és látnoki tervező volt, első igazi vállalkozója, üzletembere, mágnása volt a divatvilágnak.
„Ha befejezek egy dolgot, azonnal belevágok a másikba. Nem szeretem a semmittevést, folyamatosan bizonyítani akarok, egy szerencsejátékos vagyok.”
Forrás: wikipedia, imore.it, laurenavenue.it, life.it
Borítókép: pierrecardin.com